Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Szervezetünk tulajdonságai

Ismered-e a saját szervezetedet? Nézd meg jól a bemutatásra kerülő ábrákat, képeket és próbálj meg válaszolni az alábbi kérdésekre! A válaszokat az Interneten vagy valamelyik szakkönyvben is megtalálhatod. Türelmet kívánok a munkádhoz!

Hogyan biztosítja a szív a saját izmának a működési feltételeit?

Milyen ereket jelölnek a piros és a kék színek? Milyen részeket jelölnek a betűk?

Figyeld meg a többi rajzon látható emberi szervek szerkezetét is és próbálj meg a kérdésekre válaszolni!

 A VÉRKERINGÉSÜNKKEL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

Figyeld meg az 1., 2., 3. valamint a 14. és 15. ábrákat! Ezek az ábrák az emberi vérkeringés szerkezetével kapcsolatosak.

a/ Hogyan biztosítja a szívünk a működéséhez szükséges anyagokat és energiát?

b/ Milyen szerkezeti hasonlóság és eltérés van a szívünk jobb és bal fele között?

c/ Honnan kapják és hová továbbitják a vért a szívünk üregrendszerei?

d/ Milyen tényezők befolyásolják a szívünk működését?

e/ Miért fontos a mozgás a szívünk és vérkeringésünk egészségének fenntartásában?

f/ Melyek az emberi vér állandó és változó összetevői? Miért változnak egyes összetevői?

g/ Hogyan változik a vérünk összetétele egy vírus vagy baktérium fertőzése esetén?

 h/ Milyen kapcsolat van a táplálkozásunk és a vérkeringésünk működése között?

Figyeld meg a 42. ábrát és válaszolj az alábbi kérdésekre! 

a/ Mi a szívünk fő- és alapvető funkciója?

b/ Hogyan végzi ezt a feladatát?

c/ Milyen tényezők irányítják a szívünk működését?

d/ Melyek a szív működésének fázisai?

e/ Mit lehet az EKG-val kimutatni?

f/ Milyen működési fázisokat jelentenek a szisztolés és diasztolés szakaszok?

g/ Milyen szívműködést jelentenek az EKG ábrán a P-Q, a Q-S és T szakaszok?

 AZ IDEGRENDSZERÜNKKEL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

Figyeld meg a 4. - 7. ábrákat és ezek elemzése után illetve szakmai tájékozódás után próbálj válaszolni az alábbi kérdésekre!

a/ Milyen az alapvető szervezettsége a központi idegrendszerünknek (agyvelő, gerincvelő)?

b/ Hogyan szabályozza az idegrendszerünk a vegetatív szerveink működését? Mit jelent e téren a kettős beidegzés?

c/ Mi a szerepe az agykéregnek a működések szabályozásában? Hogyan működik az agykérgünk?

LÉGZŐRENDSZERÜNKKEL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

a/ Miért áramlik be a tüdőnkbe a belégzés során a levegő?

b/ Hol és miért megy végbe a légzési gázok (O2, CO2) cseréje?

c/ Hogyan és miért következik be a levegő kilégzése?

d/ Miért nem lehet a levegő visszatartásával bárkinek önmaga ellen öngyilkosságot elkövetni?

 A KIVÁLASZTÁSUNKKAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

Figyeld meg a 9.-11. ábrákat és válaszolj a kérdésekre!

a/ Mi a kiválasztás biológiai jelentősége az embernél?

b/ Normális körülmények között, egészséges embernél milyen anyagok jelennek meg a vizeletben és melyek nem?

c/ Milyen tényezők befolyásolják a vese által történő kiválasztásunkat?

d/ Miért fontos egészséges embernél is a minél több folyadék (víz, tea, gyümölcsitalok) fogyasztása?

e/ Milyen szabályozás alatt áll a vesénk működése?

f/ A vérünk összetételének változása miért okozza vizeletünk összetételének változását?

A MOZGÁSUNKKAL ÉS VÁZUNKKAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

A kérdések a 12.-13., 16.-17. valamint a 19.-22. ábrákhoz kapcsolódnak.

a/ Milyen tényezők befolyásolják izmaink és csontjaink működését?

b/ Milyen a váz- és izomrendszerünk szövettani felépítése?

c/ Milyen hatással volt a vázrendszerünkre az emberré válás folyamata?

d/ Hogyan rendeződnek az egyes testtájainkon a fontosabb izmaink?

e/ Melyek a legfontosabb egészségügyi szempontok, melyeket a váz- és izomrendszerünk működésének fenntartásához követnünk kell?

A BŐRÜNKKEL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

A kérdések a 18. és 28. ábrákhoz kapcsolódnak.

a/ Milyen fontos funkciói vannak a bőrünknek és miért fontosak ezek a működések a szervezetünk számára?

b/ A bőrünk 70%-ának elpusztulása (pl. éges esetén) halálos következménnyel jár. Miért van ez így? Indokold biológiai fogalmakkal!

A FÜLÜNKKEL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

Figyeld meg a 23. és 29. ábrákat és válaszolj!

a/ Mi képezi a fülünknek, mint érzékszervnek az ingert és tulajdonképpen hol, hogyan jön létre az ingerület?

b/ Hogyan alakul ki a sztereo hallásunk?

c/ Miért káros a tartósan ható erős hang vagy zaj?

A HORMONÁLIS SZABÁLYOZÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

A kérdések a 24., 27. és 39.  ábrákra vonatkoznak.

a/ Milyen mirigyeket nevezünk belső elválasztásúaknak és mi a jelentőségük szervezetünk számára?

b/ Milyen kapcsolat van az idegi és a hormonális szabályozás között?

c/ Hogyan valósul meg általában a hormonális szabályozás szervezetünkben?

d/ A 39. ábra alapján fejtsd ki a véleményed az ember vízforgalmának szabályozásáról!

 Figyeld meg a 40. ábrát! Az ábra a szervezetünk Ca-forgalmának hormonális kapcsolatait mutatja.

a/ Miért fontos a szervezetünknek a Ca?

b/ Melyik az a két hormon, amelyik közvetlenül hat a Ca felvételre és leadásra?

c/ Hogyan fejti ki hatását ez a két hormon?

d/ Miért fontos az izommozgás létrejöttéhez a pajzs- és mellékpajzsmirigy?

SZERVEZETÜNK SZÉNHIDRÁT-FORGALMÁNAK SZABÁLYOZÁSA

A 41. ábra alapján próbáld meg ismertetni a szénhidrát-forgalom szabályozásának lényegét!

a/ Miért fontos a szénhidrát a szervezet számára?

b/ Milyen következményei vannak az alacsony-, és a  magas vércukorszintnek?

 A HORMONOK HATÁSAI

Figyeld meg a 43.-44.-45.-46. ábrákat! Milyen Összefüggéseket fejeznek ki? Válaszolj az alábbi kérdésekre!

43. ábrával kapcsolatos információk: egy kísérleti állat hormon injekciót kapott és a grafikonon látható változást tapasztalták az állat működéseiben. A tapasztalt változásokból következően próbálj válaszolni!    

a/ Milyen hormon injekciót kapott az állat?

b/ Milyen az állat életműködéseinek a változása?

c/ Mi lehet a meg nem nevezett vegyület?

 A 44., 45., 46. ábrák a pajzsmirigy működésével kapcsolatos kísérleti eredményeket mutatja. A kísérlet rövid leírása: három kísérleti állat szervezetébe I (jód) 131 izotópot juttattak be azonos mennyiségben. Rövid idő elteltével megvizsgálták az állatok bizonyos élettani működéseit, és a három grafikon által mutatott értékeket kapták (44,45,46. ábrák). Mindhárom grafikon függőleges tengelyén a beadott jód 131 izotóp mennyisége látható %-os arányban, a vízszintes tengely az idő mulását mutatja órákban. Az egyes ábrák görbéi pedig a jód mennyiségét a vérben, a jód kiürülését a vizelettel és a jód tárolását a pajzsmirigyben mutatják. Próbálj válaszolni a grafikonok alapján az alábbi kérdésekre!

a/ Milyen működéseket jelentenek a grafikonokban az "a", "b" és "c" görbék?

b/ Melyik ábra mutatja a normál pajzsmirigy- működésű állat éllettani változásait? 

c/ Melyik ábra vonatkozik a csökkent pajzsmirigy-működésre? 

d/ Melyik ábra fejezi ki a fokozott pajzsmirigy-működést? 

Röviden indokold a véleményed! 

 

A 47. ÉS 48. ÁBRÁK FIGYELMES TANULMÁNYOZÁSA UTÁN ÍRJ ESSZÉ JELLEGŰ VÁLASZT AZ ALÁBBI KÉRDÉSEKRE!

a/ Miért fontos a szerveztünk számára a víz és milyen hatások szabályozzák szervezetünk vízforgalmát? 47. ábra alapján

b/ Milyen hasonlóságok és eltérések vannak a női és a férfi nemi működések között? 48. ábra alapján  

 IDEGRENDSZERI MŰKÖDÉSEINK

Figyeld meg a 49. ábrán látható idegrendszeri folyamatokat és tájékozódás után válaszolj az alábbi kérdésekre!

a/ Mi a közös a kezünk és lábunk mozgásának idegrendszeri szabályozásában?

b/ Közlekedési baleset után mindig megnézik a szakemberek a térdreflex meglétét. Mit bizonyít a megléte vagy hiánya?